26-05 Eerste halve finales ABM-ICT cup afgewerkt

door | 28 mei 2018

Gisteren werden de eerste twee halve finalepoules van de ABM ICT-Cup gespeeld. Pas na de klok van 12 uur waren de poules beslist. Beide poules kenden een zelfde patroon. Twee man die na zes gewonnen wedstrijden strijden om de poulewinst stijden, een duidelijke nummer 3 en een strijd om het vierde en laatste ticket. Herbert Keijman en Roald Vos wonnen hun poules. Lucky loser Julia Janssen, die mocht invallen na haar vijfde plek in de voorrondes, wist nu wel vierde te worden en door te dringen naar de finale van 9 juni.

In poule A waren het Herbert Keijman (Yerseke) en Jordin Heijens (TTCM) die hun eerste zes wedstrijden overtuigend wonnen. In de laatste onderlinge wedstrijd kwam Heijens met 2-1 voor, maar zette Herbert Keijman met twee keer 11-6 toch de poule naar zijn hand. ‘Best of the rest’ was Arnold de Gier van Arnemuiden, die zich traditiegetrouw weer voor de finale wist te plaatsen. De strijd om de vierde plaats was een stuk spannender. Jan Willem Adriaanse (TTCM) leek hiervoor de beste papieren te hebben, maar hij verloor zijn laatste wedstrijd van Julia Janssen van Tanaka met 18-16 in de vierde game en werd zo op onderling resultaat uitgeschakeld. Janssen verloor verrassend van Izak Heijboer (Arnemuiden), maar bleef tegen Francois Baert (Effect) en Adrie de Jonge (Kapelle) aan de goede kant van de score. Uiteindelijk werd Heijboer zesde door ook nog van Francois Baert (Effect) te winnen. Baert en De Jonge wonnen beide een potje, maar op basis van onderling resultaat werd Baert zevende, voor de nestor van het toernooi Adrie de Jonge.

Poule B werd vooraf getypeerd als ‘de poule des doods’. Routiners Jan Steijn (TTCM) en Roald Vos (Hotak) hadden zich na hun derde plaats in de voorrondes dan ook geen goede uitgangspositie verschaft. Dit keer waren ze vastberaden om dat recht te zetten en na zes wedstrijden waren beide heren dan ook nog ongeslagen. In een bloedstollende strijd om de eerste plaats (12-10 in de vijfde game) was het Vos die de poulewinst pakte en daarom zijn vakantie niet voor niets voor de finale van de ABM ICT Cup had uitgesteld. Max Vleugel (Arnemuiden) werd overtuigend derde. De strijd om het felbegeerde vierde ticket werd in een onderlinge wedstrijd tussen Rene Lauwerijssen (Backhands) en Marc Maas (SAR) door de Brabander gewonnen. John Roose (Effect) won knap twee wedstrijden en legde daarmee beslag op de zesde plaats, voor Floris Dijkers (Alexandria) en Dion Meesters (ODT), die in de voorronde nog tweede werd, maar nu als enige de hele avond geen potje wist te winnen.

Met dank aan barman Jeroen de Heide en toernooileider Arjan Korstanje.