17-06 Soren de Witte miraculeus langs Richard Verstijlen in finale ABM ICT super final

door | 23 juni 2018

Gisteren werd de ABM ICT Super Final afgewerkt waarin toppers uit Zeeland, Brabant en Zuid-Holland het tegen elkaar opnamen om de felbegeerde titel.

Net als vorig jaar behaalden Soren de Witte van TTC Middelburg en Richard Verstijlen van Backhands uit Sint-Willibrord de finale. De Brabander, die het toernooi vorig jaar won, nam een 2-0 voorsprong in games, maar Soren de Witte ontsnapte miraculeus, maakte twee matchpoints in de vierde game ongedaan en won de beslissende vijfde game overtuigend met 11-5.

Het toernooi begon met twee poules van zes spelers, waarbij de nummers 1 en 2 van de poule zich plaatsten voor de kruisfinales. In Poule A bleef Soren de Witte ongeslagen, al kwam hij tegen David Saunders van Avanti uit Hazerswoude-Dorp goed weg. In de beslissende wedstrijd om de eerste plaats won hij van de op dat moment nog ongeslagen Vincent van Kuijck van Red Star uit Goirle. Saunders werd als ‘best of the rest’ derde. De vierde plaats was voor Tristan Benschop van Die Meede uit Made terwijl oud-Middelburger Anton Steijn – tegenwoordig uitkomend voor Salamanders uit Wateringen – Wilmer Jacobs van TTC Middelburg versloeg en vijfde werd.

In poule B was het een stuk spannender wie er doorgingen naar de halve finales. In de laatste speelronde maakten nog vier spelers kans op een halvefinaleplaats. Arjan Huiden van Taverzo uit Zoetermeer leek op voorhand topfavoriet, maar verloor achtereenvolgens van Emiel de Rijke, Marc Hackenberg (beide TTC Middelburg) en Richard Verstijlen. Verstijlen had ook al niet zo’n beste start, want hij had in zijn eerste wedstrijd met 3-0 het nakijken tegen Hilair Bislip (Salamanders). Hij won vervolgens zijn overige wedstrijden al had hij tegen Huiden ook een overwinning nodig om zich te plaatsen voor de volgende ronde. Ook Marc Hackenberg speelde een sterk toernooi en verloor in de poule alleen van Verstijlen, waardoor hij op onderling resultaat tweede werd. Emiel de Rijke, die dankzij zijn winst in de ABM ICT Cup van vorige week een wildcard had ontvangen om mee te doen leverde eveneens een puike prestatie en werd derde met drie winstpartijen. Daarmee bleef hij Huiden, maar ook Michel Sperling en Hilair Bislip voor.

In de eerste kruisfinale speelde Soren de Witte tegen Marc Hackenberg. Laatstgenoemde kon niet tegen het spingeweld van de Middelburger op en verloor met 3-0. In de andere halve finale nam Richard Verstijlen het net als vorig jaar in de halve finale op tegen zijn toekomstig teamgenoot Vincent van Kuijck. Dit keer werd het echter niet spannende en bleef Verstijlen met 3-0 aan de goede kant van de score.

Net als vorig jaar dus De Witte tegen Verstijlen in de finale. Vorig jaar won Verstijlen nog met 3-1 in games en ook dit jaar leek hij lange tijd op weg naar een overwinning. Zo nam hij met goed spel een 2-0 voorsprong, verloor hij de derde game nipt en had hij met een 10-8 voorsprong in de vierde game de winst voor het grijpen. De Witte kwam echter sterk terug en zag in de vijfde game met 11-5 zijn aanvallende spel beloond.