08-06 Emiel de Rijke wint voor derde keer op rij ABM ICT cup

door | 11 juni 2019

Emiel de Rijke van ttc Middelburg heeft zaterdag de 10e ABM ICT Cup bij ttv. Arnemuiden op zijn naam geschreven. In de finale was hij de lokale favoriet Jeroen de Heide met 3-1 de baas. Voor De Rijke was het zijn 3e titel op rij en 4e in totaal.

Beide spelers maakten met hun finaleplaats ook aanspraak op de wildcards om mee te doen met de ABM ICT Super Final, waar zaterdag 17 juni om gestreden wordt met tien B/C-spelers.
Dat De Rijke zijn trilogie zou voltooien, had hij zelf niet verwacht. Omdat spelers als Jeroen de Heide, maar ook Marc Hackenberg (Backhands) afgelopen seizoen hun C-licentie kwijtraakten, was de deelname aan de ABM ICT-Cup die opengesteld is voor spelers met een D t/m H-licentie sterker dan ooit. Tijdens de finale traden de laatste zestien spelers aan die waren overgebleven van de zestig spelers uit de eerdere rondes. De eerste vier spelers van elke poule konden zich plaatsen voor de kruisfinales, waarin de nummers 1 en 4 en de nummers 2 en 3 van elke poule elkaar tegenkwamen.
In poule A kende Emiel de Rijke opstartproblemen toen hij in zijn openingspartij met 2-0 in games achter kwam tegen Rene Lauwerijssen (Backhands – Sint Willebrord). De Rijke rechtte echter zijn rug en won vervolgens drie games op rij. Ook tegen Roald Vos (Hotak – Hoogerheide) moest hij met 11-9 in de vijfde game diep gaan, maar uiteindelijk kon alleen de thuisspelende Arnold de Gier hem met 3-0 van de winst afhouden. Met zes winstpartijen werd Emiel eenvoudig eerste. De strijd om de volgende plaatsen werd een heuse rekensom. Zowel De Gier, Max Vleugel (beide Arnemuiden), Roald Vos als Jordin Heijens (TTC Middelburg) boekten namelijk vier winstpartijen. Na telling van de games bleek Vos tweede, voor Heijens en De Gier. Max Vleugel werd vijfde en kon een plek in de kruisfinales vergeten. Rogier Berndsen (TTC Middelburg) werd met drie overwinningen zesde, voor Lauwerijssen en Sophie Dijkers (Hotak), die wel een beker kreeg als beste dame van het toernooi.
Poule B werd vooraf gezien als de poule des doods. Ook hier pakte geen enkele speler de volle buit. Jeroen de Heide (Arnemuiden) was er wel heel dichtbij, maar moest na zijn 15-13 overwinning in de vijfde game op Yerseke-speler Herbert Keijman, wel met 11-9 in de vijfde game de winst aan diens teamgenoot Jurian de Kraker laten. Dankzij zijn overwinning op Marc Hackenberg – opnieuw in vijf games – won De Heide wel de poule. Ook beide Yerseke-spelers lieten van zich zien met knappe overwinningen op favoriet Marc Hackenberg. Op basis van onderling resultaat werd Keijman tweede en De Kraker derde in de poule. Hackenberg boekte net als Wilbert Poppe (Arnemuiden) vier overwinningen, maar pakte dankzij de gewonnen onderlinge wedstrijd het laatste ticket voor de kruisfinales. Ronnie Oonincx van Backhands legde beslag op de zesde plaats, voor Rotterdammer John Kiele en de tegenvallende Kristian Davidse (TTC Middelburg).

Kruisfinales
In de kruisfinales volgde gelijk een thriller tussen Emiel de Rijke en Marc Hackenberg. Na een stand van 1-1 in games kwam Hackenberg terug van een 10-4 achterstand tot 10-10, maar won De Rijke alsnog met 12-10, waarna hij ook de vierde game eenvoudig won. Jeroen de Heide verloor in de tweede kruisfinale de eerste game van zijn clubgenoot Arnold de Gier, maar zette in de volgende drie games orde op zaken. Ook Jurian de Kraker gaf een goed optreden in de poule een passend vervolg met een 3-0 overwinning op de moegestreden Roald Vos. In de laatste kruisfinale maakten Jordin Heijens en Herbert Keijman er een spannende wedstrijd van, maar was Heijens in vijf games te sterk voor de speler van Yerseke.
In de halve finales kwam Jeroen de Heide opnieuw uit tegen Jurian de Kraker. De Heide had echter geleerd van zijn eerste winstpartij en liet met gecontroleerd spel De Kraker in drie strakke games met lege handen achter. Ook Emiel de Rijke won zijn eerste twee games tegen clubgenoot Jordin Heijens eenvoudig, had in de derde game even een inzinking (4-11), maar maakte dat in de vierde game met 11-3 overtuigend goed.
In de finale startte Jeroen de Heide sterk en pakte hij de eerste game met 11-6. Met aanvallend spel won De Rijke echter met 11-5, 11-8 en 11-8 en daarmee won hij voor de derde keer op rij en de vierde keer in totaal – ook de eerste editie in 2010 schreef hij op zijn naam – het toernooi. In de strijd om de derde plaats bleef Jurian de Kraker met 11-9 in de vierde game Heijens nipt voor.

Super Final
Emiel de Rijke en Jeroen de Heide scharen zich met hun finaleplaats bij de tien spelers met een B/C-licentie die zijn uitgenodigd om zaterdag 17 juni te strijden om de ABM ICT Super Final. Aan dit toernooi hebben enkele toppers hun deelname toegezegd. Zo zijn onder meer Frank Hollak – die zich dit jaar met Avanti uit Hazerswoude handhaafde in de eredivisie – en Frank Boute die in zijn gloriedagen Nederlands Kampioen dubbel werd – van de partij. Ook de top-3 van vorig jaar bestaande uit Soren de Witte (TTC Middelburg), Richard Verstijlen (Backhands) en Vincent van Kuijck (SV Red Star ’58) zijn weer present, evenals Johan van den Nieuwenhuizen (JCV), Michel Sperling (Taverbo), Anton Steijn (Salamanders), Koen van Velthoven (Alexandria) en Jonathan Claus (TTC Middelburg). Het toernooi vangt zaterdag om 11.00 uur aan. De eerste twee spelers van elke zeskamp plaatsen zich voor de kruisfinales.
Eindstand
1. Emiel de Rijke – TTC Middelburg