01-09 Izak Heijboer en Marc Riemens leveren topprestatie op NK

door | 5 september 2019

Zaterdag 31 augustus toog een forse Arnemuiden-delegatie af naar Schiedam, waar het NK voor D- en E-licenties werd gehouden.Jeroen, Wilbert, Akki en Marc (zij het namens Backhands) deden mee bij de D’s. Adrian, Marc en Koos zorgden voor de deelname bij de E’s.

Jeroen kwam in zijn poule met Jan Steijn een oude bekende tegen. Hij wist hem nipt te verschalken met minimaal verschil in de vijfde game. Ook Rene van Dijk en Mark Hankel kregen eenvoudig klop, alleen bleek de ervaren Marcel Vollebregt van Salamanders te sterk. Op gametelling werd Jeroen toch eerste in de poule.

Akki beet de spits af tegen Emiel de Rijke. Met de ABM ICT Cup maakte hij het de Middelburger al erg lastig en nu pakte hij ook een 2-1 voorsprong en een voorsprong in de vijfde game. Helaas was het net te kort om de overige deelnemers te verslaan. Ook tegen de andere, voornamelijk jonge spelers, wist de voorzitter zijn ervaring niet in winst om te zetten.

Popje speelde zoals we hem graag zien. Vol op de aanval, zonder enige schroom voor de tegenstander. Tegen de latere poulewinnaar Pepijn van der Hoeven leverde dat al een game voorsprong op en tegen Maurice van den Hoven zelfs matchpoints, die hij helaas niet verzilverde. Als hij dat wel gedaan had, was hij zelfs doorgeweest, maar als telt niet in deze harde sportwereld. Winnen deed hij wel tegen Levent Akkaya van Shot, wat gelijk goed was voor 45 ELO-punten.

Hackenberg tenslotte won zijn vier poulewedstrijden overtuigend. Uiteraard op z’n Hackie’s wel zo berekenend dat hij vooraf even keek of winnen in de laatste wedstrijd wel zo gunstig voor hem was.

Van Adrian, naar eigen zeggen al drie weken in topvorm, werd bij de E’s wel het nodige verwacht. Helaas maakte Adje deze verwachtingen niet waar. Van verdediger Jeffrey Scheres werd na een 7-1 achterstand in de vijfde game nog gewonnen, maar de rest van de tegenstanders, waaronder de latere nummer 2 Peter Plandsoen waren te sterk.

Marc gaf al vooraf aan dat opstarten niet z’n sterkste punt was. Toch ging Dieseltje Riemens goed van start met een 2-0 voorsprong tegen Maurits Gommans. Toen kwam de klad erin en verloor hij met 3-2. De opstartproblemen lagen toen achter en met goed spel bond Riemens vervolgens Joey Lim, Dennis Velthuijzen en Roland van den Heuvel aan de zegekar met de 1e plaats als resultaat.

Izak had het in zijn ‘internationale’ poule minder getroffen. Waar de zaal vol was met jonge aanvalslustige spelers was hij met vier oudste spelers van het veld ingedeeld. Noppen en andere afwijkende speltypes zorgden ondanks winst op één speler met dubbelzijdige noppen voor een vroegtijdige uitschakeling uit het enkeltoernooi.

Vervolgrondes
De vervolgrondes dan. Hackenberg won in een mooie wedstrijd van de 16-jarige Daan Sanders, maar werd vervolgens kansloos gelaten door Steven Tang van Belcrum. De Heide won ook één ronde, van Tjerk Buikstra, maar moest ondanks zijn Aziatische voorliefde vervolgens de Japanner Kento Nomura feliciteren.

Het succes in het enkel werd geboekt door Marc Riemens. Nadat in de 8e finale Floris Dijkers met goed aanvallend spel werd afgetroefd, ging in de 1/4 finale Albert Huizinga van Victory er met 3-2 af. Huizinga had wat last van het applaus van Arnemuiden-zijde, maar dat mocht de pret niet drukken.

Riemens dacht zelf al in de finale te zijn beland, maar moest vervolgens nog een 1/2 finale spelen. Dit keer was Jonne Poels de tegenstander. Die maakte de eerste game veel fouten, maar na een 1-0 voorsprong liet hij Riemens toch kansloos. Helaas geen finale (en D-licentie), maar wel een mooie 3e plaats en veel vertrouwen voor de competitie.

In de dubbel was voorzitter Akki ingeschreven met Jeroen. De twee lange heren pakten brutaal een 2-0 voorsprong tegen de Middelburgers Steijn en Davidse. Helaas zetten de Middelburgers daarna de zaken recht en verloor het Arnemuiden-koppel met 3-2. De Middelburgers pakten die middag vervolgens ook de titel.

Ook Marc en Wilbert dubbelden samen. Wilbert voelde zich als een kitesurfer in Zuid-Afrika tussen de grote jongens en sloeg weer heerlijk aan het serveren en spinnen. In de poule gingen tegenstanders Kevin van de Veerdonk en Max Vink en Ivo Sedee/Matthijs Windmeijer er eenvoudig af en in de vervolgronde werden ook Joey van Elswijk/Robbert van der Kleij afgetroefd. Een spannende match tegen Sem van Gameren en Desmond Janssen werd daarna helaas in vijf games verloren. Toch een mooi toernooi voor de mannen.

Over het dubbel Adje/Riemens kunnen we kort zijn. Dat liep van geen meter. Gaven Frank Moonen en Bert de Bruin nog tegenstand van niveau, de tweede dubbel (en daarmee een plaats in de vervolgrondes) had tegen het koppel Jacob en Thomas Kouwenhoven niet weggegeven mogen worden.

Voor Izak leek bij de dubbel het toernooi pas te beginnen. Koos was gekoppeld aan de Fries Jan Ale Maat, die hij nog nooit eerder gezien had. Het marcheerde echter wonderwel tussen deze twee spelers. De eerste twee games was het voor Koos nog even wennen aan zijn linkshandige Maat, maar vervolgens werden in de poule 9 games op rij gewonnen, waarmee de eerste plaats werd behaald.

De forehand spinnende Maat en de blokkende en tikkende Koos bleek een goede combinatie want ook het dubbel Wouter Kolshoven/Koen Wolters werden met 11-9 in de vijfde game verslagen en na een 2-0 achterstand werd ook de rug gerecht tegen het duo De Bruin en Moonen, waarbij Koos met een ‘overtik’ de 11-8 in de vijfde game scoorde.
Toen de finale tegen de broertjes Damnjanovic uit Maastricht. Ook hier kwam de Zeeuws-Friese combinatie met 2-0 achter, maar daarna ging het lopen en leek met 11-2 en 11-9 niks in de weg te staan om de vijfde game te pakken. Ook hierin werd een 6-2 voorsprong gepakt, maar na wat onnodige fouten trokken de Limburgers toch met 12-10 in de vijfde aan het langste eind.

Al met al een mooi dagje tafeltennis in Schiedam en zeker voor herhaling vatbaar.