12-06 Stefan de Groot wint ABM-ICT-cup

door | 13 juni 2016

De ABM ICT-Cup bij Tafeltennisvereniging Arnemuiden is gewonnen door Stefan de Groot van de thuisspelende vereniging. Het ruim vier weken durende toernooi beleefde zaterdag 11 juni zijn ontknoping in een spannende finaledag. In twee poules van acht spelers plaatsten de nummer 1 t/m 4 zich voor de kruisfinales. In de finale won Stefan met 3-0 van Julian Flamman van TTC Middelburg. Arnold de Gier (Arnemuiden) maakte het Zeeuwse podium compleet. De gedoodverfde favoriet Richard Verstijlen (Backhands) werd slechts vijfde.

Poule A werd door de kenners gezien als de zwaarste poule met onder meer de oud-winnaars Stefan de Groot en Danny Roks (Backhands), diens teamgenoot Ronny Oonincx (Backhands), derde divisie-speler Tristan Benschop (Alexandria) en het jeugdige talent Julian Flamman in de gelederen. Stefan de Groot verloor vroeg in het toernooi met dikke cijfers van Roks, maar dat was ook zijn enige nederlaag. Flamman verloor in de poule alleen van De Groot en werd tweede. Dé verrassing van de poule werd Nico Schuit van ODT uit Roosendaal die in zijn geboortedorp onder meer de hoger geklasseerde spelers Roks, Benschop en Oonincx achter zich liet. Roks pakte uiteindelijk met vijf overwinningen het laatste ticket voor de kruisfinales. Tristan Benschop, vorig jaar nog derde, beleefde een teleurstellend toernooi en werd met drie overwinningen vijfde voor Ronnie Oonickx. ‘Lucky loser’ Thijs Vleugel en Terneuzenaar Robin Verboom konden in deze poule geen potten breken, al won Vleugel nog wel de onderlinge wedstrijd.

In Poule B ging Richard Verstijlen door met waar hij het hele toernooi al mee bezig was: winnen en wel met duidelijke cijfers. In alle zeven wedstrijden kwam de zege niet in gevaar. Tweede werd Arnold de Gier die in de overige zes wedstrijden met sterk spel naar zich toe wist te trekken. De oude garde bleef in deze poule de ‘jonkies’ toch de baas want ook Roald Vos (Hotak) en Rene Lauwerijssen (Backhands) hadden geen moeite met Martijn Stouten (Scylla) en de Yerseke-spelers Jurian de Kraker, Herbert Keijman en Adrian Slabbekoorn. Vooral van De Kraker werd na de twee vorige rondes waarin hij ongeslagen bleef toch meer verwacht.

Kruisfinales In de vier kruisfinales waren het wel de jongelingen die aan het langste eind trokken. Zo won Danny Roks in vijf games van zijn clubgenoot en winnaar van vorig jaar Richard Verstijlen, die daarmee zijn eerste, maar wel dure, nederlaag van het toernooi leed. Julian Flamman won overtuigend van oud-winnaar Roald Vos (3-0), Arnold de Gier bleef met passief spel Nico Schuit de baas (3-1) en Stefan de Groot kroop door het oog van de naald tegen Rene Lauwerijssen, die zelfs twee matchpoints kreeg om de wedstrijd te beslissen (3-2).

In de halve finale liet De Groot tegen zijn teamgenoot De Gier duidelijk zien wie de sterkste was (3-0). In de andere halve finale maakte Julian Flamman met aanvallend spel een 2-1 achterstand goed tegen Danny Roks (3-2).

In de finale nam Stefan de Groot drie games lang een voorsprong tegen Flamman. De eerste game ging met 11-7 naar De Groot, die met twee keer 13-11 het toernooi op zijn naam schreef. Dat was overigens niet nieuw voor hem. De Middelburger won de cup twee jaar geleden ook al en toen het toernooi nog door het leven ging als Hackenberg-Cup stond hij maar liefst vijf keer op het hoogste podium.

Eindstand

1. Stefan de Groot – Arnemuiden