05-06 Danny Roks verrassend uitgeschakeld in ABM ICT Cup

door | 6 juni 2017

De halve finales van de ABM ICT-Cup bij TTV Arnemuiden stonden weer bol van spanning. Naast de uitschakeling van Max Vleugel (Arnemuiden) en Marc Maas (SAR) kon vooral de uitschakeling van voormalig winnaar Danny Roks (Backhands) een verrassing genoemd worden. De Belg Patrick van Heurck (TTC Blue Rackets), Rotterdammer Koen van Velthoven (Alexandria) en de Yerseke-spelers Herbert Keijman en Jurian de Kraker werden poulewinnaar.

In poule A zaten de verrassingen niet eens zozeer in de spelers die de finaleronde bereikten. Zowel Hilair Bislip (Salamanders), Rene Lauwerijssen (Backhands), Koen van Velthoven( Alexandria) als Emiel de Rijke (TTC Middelburg) wisten zich na hun eerste vier winstpartijen verzekerd van de eindronde. Bislip, op basis van competitieresultaat de hoogst geklasseerde speler, verloor verrassend zijn overige wedstrijden en werd hiermee slechts vierde. Rene Lauwerijssen (Backhands) werd derde. De strijd om de eerste plaats werd in de laatste wedstrijd in een rechtstreeks duel tussen Van Velthoven en De Rijke in vier games beslecht door eerstgenoemde. Francois Baert (Effect ‘71) werd met drie winstpartijen de ‘best of the rest’. Albert de Jong (De PinPongers), Joop Maas (SAR) en Thijs Vleugel (Arnemuiden) eindigden allen met een winstpartij op de zesde, zevende en achtste plaats.

Poule B werd vooraf al getypeerd als de poule des doods en dat bleek meer dan waar. Opnieuw wist de Belg Patrick van Heurck (TTC Blue Rackets) tal van spelers te verrassen. Net als Ronnie Ooninckx (Backhands), Wilmer Jacobs (TTC Middelburg) en Wilbert Poppe (Arnemuiden) won hij vijf van de zeven wedstrijden, maar werd hij op onderling resultaat eerste. Voormalig winnaar Danny Roks verloor na zijn wedstrijd van Poppe, ook van clubgenoot Ooninckx en Van Heurck en werd met vier winstpartijen uitgeschakeld. Clubgenoot Tonnie Brouwers werd zesde, Marc Maas van SAR  zevende en Marc Riemens (Arnemuiden) kwam er in dit deelnemersveld niet aan te pas en bleef puntloos.

Poule C leek tot de laatste wedstrijd een prooi te worden voor Jan Steijn (TTC Middelburg) die tot dan toe in het hele toernooi nog maar één game had verloren. Hij verkeek zich echter op Jurian de Kraker (Yerseke), die weliswaar in zijn eerste wedstrijd van clubgenoot Adrian Slabbekoorn verloor, maar vervolgens zijn wedstrijden eenvoudig won en ook Steijn met 3-0 aan de kant zette. De strijd om de overige tickets was extreem spannend. Aubrey Polderman won verrassend van clubgenoot Jan-Willem Adriaanse en Slabbekoorn en profiteerde ervan dat zij weer wonnen van de voormalig finalist Max Vleugel. Op onderling resultaat werd Polderman derde, voor Jan-Willem Adriaanse en  Adrian Slabbekoorn. Max Vleugel verloor zijn laatste wedstrijd in een ware thriller met 13-11 in de vijfde game van Slabbekoorn en werd daarmee slechts zesde, voor de ingevallen Martijn Stouten (Scylla) en Sybren Maas van SAR, die puntloos bleef.

In Poule D gingen Herbert Keijman (Yerseke), Roald Vos (Hotak) en Arnold de Gier (Arnemuiden) na vier wedstrijden fier aan kop. Vos en Keijman wonnen vervolgens eenvoudig van De Gier. In de onderlinge wedstrijd kwam de ervaren Vos op 2-0 voor tegen Keijman, maar de Yerseke-speler bleef koel en won vervolgens drie games met 11-6, 11-4 en 11-4. Achter De Gier was het de ingevallen Sophie Dijkers (Hotak), die het laatste ticket voor de finaleronde wist te pakken, met dank aan de onderlinge wedstrijd tegen Antonis Riedijk (3-0), die eveneens drie wedstrijden wist te winnen. Floris Dijkers werd zesde met evenveel punten als Erik Schuurman en de laatste plaats was voor Corne Steketee.

Zaterdag 10 juni is de finaleronde bij TTV Arnemuiden. De eerste vier spelers van de twee achtkampen plaatsen zich voor de kruisfinales.

Poule A

1. Jurian de Kraker – Yerseke

2. Herbert Keijman – Yerseke

3. Ronnie Oonickx – Backhands

4. Jan Steijn – TTC Middelburg

5. Rene Lauwerijssen – Backhands

6. Aubrey Polderman – TTC Middelburg

7. Wilbert Poppe – Arnemuiden

8. Sophie Dijkers – Hotak

Poule B

1. Koen van Velthoven – Alexandria

2. Patrick van Heurck – TTC Blue Rackets

3. Emiel de Rijke – TTC Middelburg

4. Roald Vos – Hotak

5. Wilmer Jacobs – TTC Middelburg

6. Arnold de Gier – Arnemuiden

7. Hilair Bislip – Salamanders

8. Adrian Slabbekoorn – Yerseke (invaller voor Jan-Willem Adriaanse)

De wedstrijden vangen aan om 11.00 uur. Rond 16.00 uur worden de vervolgrondes verwacht. De twee finalisten krijgen een wildcard om een week later op te treden in het invitatietoernooi ABM ICT Super Final voor B/C-spelers.