07-05 Voorrondes van de comeback

door | 11 mei 2022

Vrijdagavond werden de Poules C en D van de Rijkse iT Cup gespeeld. Het kan wel de avond van de ‘comeback kids’ worden genoemd. Zo maakten Wouter van Eekelen, Nick Broos, Floris Dijkers en Rik Baaij van de gelegenheid gebruik om het batje weer eens ter hand te nemen, terwijl Max Vleugel na een aantal jaar en Wilfred Joossens na heel veel jaar het batje weer opgepakt hebben. De wedstrijdleiding was in vertrouwde handen van Rob Brant, iemand die al eerder zijn comeback maakte in het tafeltenniswereldje. De Brabanders waren deze avond goed vertegenwoordig met vier man vanuit ODT, twee man van Backhands en eentje van Markiezaat.

In Poule C was vaste gast Rene Lauwerijssen als eerste geplaatst. De Backhands-speler met zijn onorthodoxe spelletje moest deze avond tegen veel contra-geweld opboksen. Dion Meesters van ODT was hem dan ook in vijven te slim af en tegen Walter Bierman, sinds dit jaar uitkomend voor Het Markiezaat, was Rene zelfs met 3-0 kansloos. Ook Arnold de Gier sleepte er tegen Rene een vijfde game uit, maar daarin was de Brabander met 11-4 te sterk. Voor De Gier was het zijn enige verliespartij van de avond en hij sloot dan ook de avond als poulewinnaar af. Bierman en Lauwerijssen eindigden op vijf punten en werden respectievelijk tweede en derde. Het vierde ticket ging naar Max Vleugel. De hardhitter moest er even inkomen en was na drie wedstrijden nog puntloos, maar won vervolgens vier wedstrijden op rij. Voor Floris Dijkers, Nick Broos, Dion Meesters en Rinus Eversdijk was de voorronde het eindstation.

In poule D leverde Joep Schoenmakers van ODT een puike prestatie door zes van de zeven wedstrijden te winnen. Alleen Boy van Zundert van Backhands was in de vijfde game te sterk. Van Zundert verloor alleen zijn laatste wedstrijd van Wilfred Joossens, die na 40 jaar weer aan het tafeltennissen is geslagen. Hij liet ook deze avond zien dat het met zijn drive wel goed zat, al waren zeven wedstrijden een zware uitputtingsslag. Zo dolf hij tegen Schoenmakers met 11-9 in de vijfde game het onderspit, maar tegen Lajos Cselik bleef hij met 12-10 in de vijfde game aan de goede kant van de score. Van Zundert werd eerste, Schoenmakers werd tweede en Joossens derde. Lajos Cselik pakte het vierde ticket door de laatste wedstrijd tegen Wouter van Eekelen, spelend met lange noppen op zijn backhand, met 3-0 te winnen. Voor Van Eekelen viel daarmee ondanks vier winstpartijen het doek. Dat gold ook voor Adrie de Jonge van Kapelle, die nog wel van Bennie Meliefste en Rik Baaij wist te winnen.

Donderdag 12 en vrijdag 13 mei zijn de laatste voorrondepoules van de Rijkse iT Cup. Voor een voorronde op donderdag is er door een afmelding nog een plekje vrijgekomen. Tafeltennissers die het leuk vinden om het wedstrijdgevoel na de competitie nog even vast te houden kunnen zich aanmelden via een direct bericht of mail naar izakheijboer@live.nl