05-05 Spannende poules in eerste voorrondes Rijkse iT Cup

door | 6 mei 2022

Onvoorstelbaar, maar waar. Precies 5 minuten voor tijd stonden alle tafeltennissers dinsdagavond ingespeeld en wel gereed om de voorrondes van de Rijkse iT Cup te spelen. Ook Herbert Keijman had zijn nieuwe rubbertjes op zijn batje geplakt en dat koste enig aanpassingsvermogen, getuige de vijfde game in zijn eerste wedstrijd tegen Jeffry van Beek (Westerzicht), die overigens wel met 11-3 gewonnen ging. Ook de nummer 1 geplaatst in Poule B, John Kiele moest meteen aan de bak, want ook Jesse Steijn dwong hem tot een vijfde game, daarin bleef het kielekiele, maar was Kiele met 11-7 in de vijfde de sterkste. Hieruit bleek al wel dat er genoeg vuurwerk viel te verwachten en de spanning was dan ook om te snijden.

In Poule A waren John Kiele en Adrian Slabbekoorn na vijf wedstrijden verzekerd van vijf punten en de volgende ronde. Slabbekoorn liet echter een 2-0 voorsprong lopen tegen Patrick Jansen, dus de onderlinge wedstrijd moest de beslissing voor de poulewinst brengen. Daarin was Slabbekoorn – vanaf komend seizoen en ook dit toernooi weer te bewonderen in Arnemuiden-shirt – met 13-11 in de vierde game te sterk. Thijs Vleugel speelde na verlies tegen Kiele en Slabbekoorn een uitstekend toernooi door zowel van Robert Wiechers, Patrick Jansen, Corne Steketee als Andre Uiterhoeve met 3-0 te winnen. De laatste pot ging met 3-1 verloren tegen Jesse Steijn, maar die maakte voor de einduitslag niet meer uit. Net als Thijs kwamen Robert Wiechers (Goes) als Patrick Jansen (Kapelle) op 4 punten. Robert won de onderlinge wedstrijd en pakte zo het vierde en laatste ticket voor de halve finales, voor Patrick viel het doek. Ook Corne Steketee en Jesse Steijn boden hun poulegenoten goed tegenstand, maar trokken vaak net aan het kortste eind. Steketee werd zesde door de onderlinge wedstrijd te winnen. Andre Uiterhoeve (Goes) kwam deze avond nog niet tot gamewinst, maar met zijn enthousiaste spel gaat dat in de toekomst zeker gebeuren.

Poule B had door wat wisselingen een upgrade gekregen en was van een relatief zwakke poule in een sterke poule veranderd. Spanning en sensatie alom dus. Herbert Keijman en Wilbert Poppe lieten er geen twijfel over bestaan wie de favorieten van deze poule waren. Herbert verloor nog wel de broederstrijd van Koen, al was daar niks van weggegeven en werd er om elk punt geknokt. Wilbert Poppe won zijn eerste zes wedstrijden waardoor de onderlinge wedstrijd tegen Herbert moest uitwijzen wie poulewinnaar werd. P pakte brutaal een 2-1 voorsprong tegen zijn teamgenoot, maar uiteindelijk zegevierde Herby met 11-7 in de vijfde game. De derde plek werd opgeëist door Jan Schreur, die na een overwinning op Sybren Maas en drie nederlagen vervolgens van zijn drie concurrenten wist te winnen en zodoende op vier punten kwam. Dan de strijd om de vierde plek, man man man wat een verhaal was dat. Bas Steijn – al jaren uitkomend in de vierde klasse – leverde een wereldprestatie door de twee tweedeklassers Koen Keijman en Sybren Maas op de knieën te krijgen. Ook Antonis Riedijk had het lastig tegen Steijn, maar wist toch met 11-8 in de vierde game te winnen. Uiteindelijk kwamen Koen, Sybren, Bas en Antonis allemaal op drie punten uit. De meerkampregel moest uitkomst bieden. Omdat Koen alle drie de onderlinge wedstrijden had verloren, was al snel duidelijk dat hij eruit lag. Ook Bas redde het op gametelling niet. Sybren en Antonis kwamen beiden op 8-5 in games, waarna de onderlinge wedstrijd uitkomst bood en Sybren in de halve finales mee mag spelen. Helaas pindakaas dus voor de Yesenaren Antonis en Koen, net als Bas die uiteraard wel een eervolle vermelding verdient. Ook Jeffry van Beek speelde met veel enthousiasme, maar kwam nog tekort om een potje te winnen.

Na afloop werd er traditiegetrouw weer geloot voor de halve finales, waarna er weer de nodige frikadellen en mexicano’s de frituur in werden gestuurd. Vrijdag komen de zestien spelers van Poule C en D in actie, waarbij Rob Brant de wedstrijdleiding voor zijn rekening zal nemen. Iedereen is weer van harte welkom. De wedstrijden vangen aan om 19.30 uur.