03-05 Jurian de Kraker en Jelle Versteeg maken plaatsing waar tijdens eerste voorrondes Rijkse IT Cup

door | 8 mei 2023

Dinsdagavond zijn de eerste voorrondes van de Rijkse iT Cup gespeeld. Met deelnemers uit ‘s-Hertogenbosch en Deinze (België) laat het toernooi zien dat het de status van regionaal toernooi inmiddels definitief is ontgroeid. De nummer 1 geplaatsten Jurian de Kraker (Yerseke) en Jelle Versteeg (ttc Deinze) maakten hun plaatsing waar en bleven ongeslagen.

In poule A was de spanning voor het plaatsen van de halve finales er al na vier rondes af, toen de nummers 1 t/m 4 (Jurian de Kraker, Kenny Leijtens, Rene Lauwerijssen en Wilfred Joossens) de volle buit hadden gehaald tegen de onderste helft van het schema. In de onderlinge wedstrijden bleef Jurian, die in de competitie vanaf dit jaar uitkomt voor The Backhands in de derde divisie) ongeslagen. Hij moest echter tegen de thuisspelende Wilfred Joossens vol aan de bak, maar was na 11-9 in de vijfde net de gelukkigste. Joossens wist op zijn beurt van de hoofdklassers Leijtens (Never Despair) en Rene Lauwerijssen (The Backhands) met minimaal verschil in de vijfde game te winnen en werd tweede.

Leijtens werd door de onderlinge wedstrijd van Lauwerijssen te winnen derde. Aan de onderkant van het schema werd Lajos Cselik (Arnemuiden) ‘best of the rest’ door van Dion Meesters (ODT), Jeffry van Beek (Westerzicht) en de op het laatste moment opgetrommelde Sandra van Alphen (TTC Goes) te winnen. Meesters werd zesde, Van Beek won zijn onderlinge wedstrijd van Van Alphen en legde beslag op de zevende plek.

In poule B deed de voor velen onbekende Belg Jelle Versteeg uit het Vlaamse Deinze mee. De Belg beleefde een makkelijke avond, maar moest alleen tegen Rick Westelaken van Never Despair na een 2-1 achterstand in games aan de bak om de poulewinst eruit te slepen. Westelaken werd tweede en liet alleen een steekje vallen tegen Goesenaar Robert Wiechers. Die had het zich niet makkelijk gemaakt door in de eerste ronde te verliezen van Joep Schoenmakers, maar doordat Schoenmakers op zijn beurt weer van ‘comeback kid’ Jordy de Munter van Westerzicht verloor, pakte Wiechers wel het vierde ticket voor de halve finale.

Erik Schuurman van Arnemuiden werd overtuigend derde en plaatste zich daarmee ook voor de halve finale. Schoenmakers redde dat niet. Bas Steijn maakte het met zijn onorthodoxe speelwijze nog veel tegenstanders lastig en wist van De Munter en Ed Veldman (TTC Middelburg) te winnen.

Vrijdagavond worden de voorrondes vervolgd met de poules C en D. Volgende week donderdag en vrijdag zijn respectievelijk de poules E/F en G/H aan de beurt. De nummers 1 t/m 4 van elke poule plaatsen zich voor de halve finales op de vrijdagen 19 en 26 mei.