06-05 David Saunders en Jan Steijn Poulewinnaars Rijkse IT Cup

door | 8 mei 2023

In de voorrondepoules C en D van de Rijkse IT cup hebben zich geen noemenswaardige verrassingen voorgedaan. In poule C bleef David Saunders van TTV Avanti ongeslagen. Dat lukte Jan Steijn van TTC Middelburg in Poule D niet na zijn verlies van Arnold de Gier (Arnemuiden), maar na winst op Dennis Roggeveen van (Avanti) won Steijn wel zijn poule.

In Poule C werd gestreden in een zevenkamp omdat Sjoerd Stoffels het af liet weten. Toen ook Francois Baert van Effect na vier wedstrijden geblesseerd moest opgeven bleven er nog maar zes spelers over om te strijden om de vier tickets voor de halve finale. David Saunders (foto) maakte zijn favorietenrol waar en pakte ongeslagen het eerste ticket.

In de strijd om plek 2 volgde een spannende wedstrijd tussen Jesse Steijn (TTC Middelburg) en Joery Hemelaar (ODT). Hemelaar kwam op 2-0 voorsprong in games, verloor vervolgens twee games, maar wist de beslissende vijfde game met 11-6 te winnen en verwees Steijn junior daarmee naar de derde plaats.Het laatste ticket werd gewonnen door Sander de Kok, die na jaren van afwezigheid in het tafeltenniswereldje bij Arnemuiden het batje weer ter hand heeft genomen. Dat deed hij niet onverdienstelijk, zo won hij in drie games van clubgenoot Steven Klijn.

Klijn, die deze week slaagde om de defensie-opleiding te gaan volgen, maakte van de Rijkse iT-Cup zijn afscheidstoernooi na jaren van trouwe dienst bij junioren en senioren. Klijn won deze avond alleen van Leon Schreur (TTC Middelburg). In zijn laatste wedstrijd tegen David Saunders kwam het publiek massaal van de stoelen om de militair in spe een mooi afscheid te geven.

Poule D bestond wel uit een voltallig deelnemersveld van acht spelers. Zoals verwacht streden Dennis Roggeveen (Avanti), Jan Steijn (TTC Middelburg) en Arnold de Gier (Arnemuiden) om de bovenste plaatsen. Toen De Gier van Steijn won leek hij hiervoor goede papieren te hebben. Hij verloor echter met 3-0 van Roggeveen, toen was de koek op en moest hij in zijn laatste partij ook Arno de Lege van Tanaka feliciteren. Steijn won op zijn beurt in zijn laatste wedstrijd met 3-2 van de tot dan toe nog ongeslagen Roggeveen en eiste daarmee de poulewinst op.

In de strijd om het vierde en laatste ticket had Niels van der Mark (TTC Middelburg) goede zaken gedaan door met 3-1 van De Lege te winnen. Hij werd echter de pechvogel van de avond, want hij moest zowel Dennis Roggeveen, Arnold de Gier als Youri van Dijken (Yerseke) na 11-8 in de vijfde game met de winst feliciteren. Van der Mark moest hierdoor genoegen nemen met de vijfde plaats, Arno de Lege mag ook in de halve finale aantreden.

De strijd om plek 6 werd tussen John Roose en Youri van Dijken in Zeeuws-Vlaams voordeel beslist met 13-11 in de vierde game. Ook Van Dijken kon echter terugblikken op een goed toernooi. Zo verloor hij pas met 14-12 in de vierde game van de vier klassen hoger spelende Jan Steijn. Andre Uitterhoeve (Goes) kwam in dit geweld nog wat tekort, maar pakte wel een game tegen Van Dijken mee.