14-05 Kiele, Davidse en de Wit verwachte poulewinnaars Rijkse IT Cup, Slabbekoorn grote verrassing

door | 16 mei 2023

Donderdag en vrijdag zijn de laatste vier voorrondepoules van de Rijkse iT Cup gespeeld bij ttv. Arnemuiden. Dat Kristian Davidse (Het Markiezaat), John Kiele (Alexandria) en Tom de Wit (Renata) poulewinnaar werden was niet zo verrassend. Dat geldt wel voor de winst van Adrian Slabbekoorn (Arnemuiden). Hij liet in zijn poule onder meer voormalig cupwinnaar Roald Vos en ‘comeback kid’ Peter Roeland achter zich.

In poule E bleef John Kiele ongeslagen. De Dordtenaar in Rotterdamse dienst had nog de meeste moeite met de tikken van Yolinda Davidse (Het Markiezaat), maar wist die partij met 11-8 in de vijfde game naar zich toe te trekken. Met de nummer 2 geplaatste Jordin Heijens (TTC Middelburg) had Kiele geen enkele moeite. Heijens won wel zijn overige wedstrijden en werd tweede.

Jan Willem Adriaanse (TTC Middelburg) werd derde al had dat zomaar anders uit kunnen vallen als hij de laatste partij van de avond niet met 17-15 van Sophie Dijkers (Het Markiezaat) had gewonnen. Dijkers kwam net als Hans van der Kraan (Goes) en Marc Riemens (Arnemuiden) op drie punten maar pakte op gametelling het laatste ticket voor de halve finale omdat Van der Kraan op zijn beurt de laatste wedstrijd met 12-10 van Davidse verloor. Yolinda werd zevende voor Nick Steijn (TTC Middelburg), die het toernooi als afscheidstournee gebruikte en vanaf komend seizoen de tafeltenniszaal verruilt voor het rugbyveld.

In poule F werd er maar een vijfgamer genoteerd. Dat was dan ook gelijk een spannende. Patrick Jansen (Goes) kwam tegen poulehoofd Kristian Davidse (foto) op een 2-1 voorsprong in games, maar moest toch de winst aan de lange macaronbakker laten, die deze avond ongeslagen bleef. Patrick Jansen, Wilbert Poppe (Arnemuiden) en Mike de Nood (TTC Middelburg) boekten allen vijf winstpartijen, maar op gametelling pakte de kleine Arnemuidenaar de tweede plaats voor De Nood en Jansen. Izak Heijboer (Arnemuiden) werd ‘best of the rest’ en kan zich weer met de toernooileiding bezighouden. Ook voor Jelle-Jan Pieterse (TTC Middelburg), Carmen Maas (Het Markiezaat) en Rik Baaij (Arnemuiden) waren de voorrondes het eindstation.

In poule G had derde divisionist Tom de Wit (Renata) het opvallend lastig tegen de last minute ingevallen noppenspeelster Annika Mars van Het Markiezaat. Mars kwam zelfs op 2-0 voorsprong, maar De Wit wist alsnog langszij te komen en bleef ook het vervolg van de avond ongeslagen. Ook Peter de Rooij (The Backhands) plaatste zich met enkel een verliespartij tegen De Wit eenvoudig voor de halve finales. In de strijd om de laatste halve finaleplaatsen kwamen Mars, Rinze Porte (TTC Middelburg) en Max Vleugel (Arnemuiden) allen op vier punten. Toen ook de onderlinge games hetzelfde bleken moesten de punten van de onderlinge wedstrijden worden geteld. Daarin bleek Porte de meest gelukkige, kwalificeerde ook Vleugel zich voor de halve finale en waren voor Mars de druiven zuur. Jan Zwemer werd zesde door in een bloedstollende partij de oude krijger Adrie de Jonge met 3-2 te kloppen. Recorddeelnemer Rudy Bruikman bleef zonder winst.

Adrian Slabbekoorn was na een seizoen vol blessureleed en een vroegtijdig afgebroken competitie niet direct de favoriet bij de bookmakers voor de poulewinst in poule H. Toch liet de Yesenaar, dit keer uitkomend in Arnemuiden-shirt, er geen gras over groeien wie de beste van zijn poule was. Onder meer outsider Roald Vos van Hotak werd met 3-0 weggetikt. Tegen Peter Roeland (TTC Middelburg), die in zijn gloriedagen bij Effect en MZ meespeelde met de Nederlandse top en sinds kort zijn batje weer ter hand heeft genomen kwam Slabbekoorn 2-1 achter, maar sleepte hij de partij alsnog binnen. ‘Voske’ won na een 2-1 achterstand eveneens van Roeland en legde zo in een rechtstreeks duel beslag op de derde plaats.

Het laatste ticket voor de halve finale ging naar Walter Bierman van Het Markiezaat. De drie winstpartijen van Dennis Smalheer (Smash ’76) waren hiervoor te weinig en ook Thijs Vleugel (Arnemuiden), Rinus Eversdijk (Kapelle) en Paul Minnaar (TTC Middelburg) redden het niet in deze poule. Laatstgenoemden maakten er een ware thriller van in de onderlinge wedstrijd, maar daarin verwees de Kapellenaar de paardentandarts met 12-14 in de vijfde game naar de laatste plaats.

De indelingen voor de halve finales zijn als volgt
Vrijdag 19 mei

6. Jan Willem Adriaanse
7. Rene Lauwerijssen
8. Robert Wiechers

De wedstrijden vangen aan om 19.30 uur bij TTV Arnemuiden. De nummers 1 t/m 4 van elke poule plaatsen zich voor de finale op zaterdag 3 juni.