14-05 Clijsen en de Rijke winnen laatste voorrondes

door | 17 mei 2022

Vrijdagavond waren de laatste voorrondepoules (G en H) van de Rijkse iT Cup. Ook dit keer weer twee zevenkampen, waarbij de nummers 1 t/m 4 zich plaatsen voor de halve finelepoules op de vrijdagen 20 en 27 mei. Met name de Brabantse tafeltennissers waren al vroeg aan het inspelen in de zaal, zodat wedstrijdleider Rinco stipt om half 8 de aftrap kon geven voor het toernooi.

In Poule G was de spanning voor de volgende ronde er al na de eerste drie wedstrijden aardig af, omdat Emiel de Rijke (TTC Middelburg), Wesley Diependaal (Irene), Joery Hemelaar (ODT) en Izak Heijboer (Arnemuiden) allen wonnen van Albert de Jong (De Pin Pongers), Karl Wijnen (Mechelen) en Niels van der Mark (TTC Middelburg). De Rijke, viervoudig winnaar van het toernooi waaronder de laatste editie, had het vervolgens behoorlijk taai tegen Izak Heijboer, die gamepoints in de tweede en vierde game niet verzilverde en uiteindelijk met 16-14 in de vierde game het onderspit dolf. De Rijke won ook zijn laatste wedstrijden van Diependaal en Hemelaar en plaatste zich zo ongeslagen voor de volgende ronde. Hemelaar, zelfbenoemd reuzendoder, legde beslag op de tweede plaats door vervolgens in vier games van Diependaal en in drie games van Heijboer te winnen. Forehand-speler Diependaal werd derde en Heijboer vierde. De Belg Karl Wijnen, uitkomend voor Mechelen won van Albert de Jong en Niels van der Mark en werd vijfde, voor Van der Mark en De Jong.

In Poule H werd er meer over en weer gewonnen en was er daardoor meer spanning wie zich zouden plaatsen voor de halve finalepoules. Dat gold overigens niet voor de eerste twee plaatsen, want Ramon Clijsen (Irene) en Luc Janssen (Alexandria) waren na vijf wedstrijden nog ongeslagen. Clijsen had al zijn wedstrijden eenvoudig gewonnen, Janssen moest alleen tegen Paul Steketee (Yerseke) tot het uiterste gaan, maar zegevierde met 11-7 in de vijfde game. In de laatste onderlinge wedstrijd om de eerste plaats verloor Clijsen de eerste game met 8-11 van Janssen, maar haalde hij vervolgens met 17-15, 12-10 en 11-8 de poulewinst binnen. Tom van Doorn (De Pin Pongers) won van de overige poulegenoten en eindigde op de derde plaats. Voor het vierde ticket werd het ongemeen spannend. Arno de Legé (Tanaka) leek na 12-10 verlies in de vijfde game van Erik Schuurman(Arnemuiden) en 13-11 verlies in de vijfde game van Tom van Doorn de pechvogel van de avond te worden, maar werd uiteindelijk het goudhaantje. Net als Erik Schuurman en Paul Steketee eindigde hij op twee punten, maar was hij na gametelling het meest gelukkig. Steketee werd uiteindelijk vijfde en Schuurman zesde. Danny Goossens (Mechelen) deelde rake klappen uit, maar dat leidde uiteindelijk niet tot winst.

Vrijdag 20 mei worden de Halve Finalepoules A en B gespeeld. Aanvang is weer 19.30 uur. Van harte welkom!