04-06 Herbert Keijman wint Rijkse iT Cup en mag zich op gaan maken voor super finals

door | 7 juni 2022

De Rijkse iT Cup bij ttv. Arnemuiden is gewonnen door Herbert Keijman. De speler van TTV Yerseke won de titel dik verdiend. Hij bleef namelijk gedurende het hele toernooi alle 24 wedstrijden ongeslagen. In de finale rekende Keijman, die afgelopen seizoen met Arnemuiden promoveerde naar de tweede divisie, maar bij toernooien nog voor zijn oude vereniging uitkomt – af met de Westlander Kelvin Heemstra van Smash uit Monster. Emiel de Rijke, de afgelopen drie edities winnaar van het toernooi, legde beslag op de derde plaats.

De Rijkse iT Cup geldt voor veel spelers als de afsluiter van het seizoen. Was het toernooi voorheen vooral een Zeeuws onderonsje, de laatste jaren is er ook steeds meer interesse van deelnemers uit Brabant en Zuid-Holland. Van de ruim zestig deelnemers aan de Rijkse iT Cup hadden zich zestien spelers geplaatst voor de finaledag. De nummers 1 t/m 4 van elke achtkamp konden zich plaatsen voor de kruisfinales.

Poule A werd op voorhand als de sterkste poule aangemerkt. Emiel de Rijke had in zijn eerste wedstrijd meteen een taaie dobber aan Jurian de Kraker van Yerseke, maar zette deze wedstrijd na een 2-0 achterstand in games met 3-2 recht, daarna won hij vijf wedstrijden op rij, alleen moest hij zijn meerdere erkennen in Ramon Clijsen. Voor De Kraker was het zijn eerste verliespartij in de poule en hij legde beslag op de tweede plaats. Clijsen verloor naast De Kraker van Luc Janssen en werd derde. Het laatste finaleticket voor de kruisfinales ging naar John Kiele. Hij eindigde net als clubgenoot Janssen op vier winstpartijen, maar won de onderlinge wedstrijd.

In Poule B zette Herbert Keijman zijn zegereeks voort, alleen tegen Adrian Slabbekoorn van Arnemuiden had hij daarvoor vijf games nodig. De tweede plaats ging naar Kelvin Heemstra. De Westlander maakte een slippertje tegen Joery Hemelaar, maar dankzij de onderlinge winstpartij tegen Adrian Slabbekoorn pakte hij wel de tweede plaats in de poule. Slabbekoorn werd derde en Joery Hemelaar verzekerde zich in de onderlinge wedstrijd tegen de ingevallen Steven Klijn (Arnemuiden) voor het laatste ticket voor de kruisfinales.

Emiel de Rijke walste in de eerste kruisfinale over Joery Hemelaar heen (3-0). Kelvin Heemstra liet zijn dat hij het beste voor het laatst bewaard had. Tegen de sterke Ramon Clijsen kwam het op de vijfde game aan, maar daarin was hij met 11-4 de sterkste. Herbert Keijman verloor de eerste game van Rotterdammer John Kiele, maar plaatste zich vervolgens vrij eenvoudig voor de halve finale. De laatste finalist was misschien wel de meest verrassende. Tussen de vele landelijke spelers was het Adrian Slabbekoorn (Arnemuiden) die met agressief spel zijn voormalig teamgenoot Jurian de Kraker van Yerseke met 3-1 kansloos liet.

Halve finales
In de eerste halve finale leek Emiel de Rijke, viervoudig winnaar van het toernooi waarvan de laatste drie edities, de gedoodverfde favoriet. Hij verloor echter de eerste game van de excentrieke Heemstra. De tweede en derde game werden gewonnen door de Middelburger, waarna Heemstra de vierde game weer met 11-4 pakte. In de laatste game kwam Emiel op voorsprong, maar kwam de Westlander toch nog met 11-9 langszij.

In de tweede halve finale kon Slabbekoorn zijn goede spel van eerder op de dag niet meer ten tonele brengen tegen Keijman. Nadat Keijman de eerste game met 11-5 won, pakte Slabbekoorn de tweede game nog. De derde game ging weer met 11-5 naar Keijman, waarna die het ook met 13-11 in de vijfde game afmaakte en zich plaatste voor de finale.

Ook de finale stond weer bol van spanning. Heemstra, spelend met groen noppenrubber, kwam de eerste game op een snelle 8-2 voorsprong, maar liet toch met 11-9 de winst aan Keijman. Vervolgens won Heemstra twee games met 7-11 en 10-12, maar Keijman rechtte zijn rug en haalde met 11-3 en 11-6 de titel binnen. In de strijd om de derde plaats won Emiel met 3-1 in games van Adrian.

Rijkse iT Super Final
Voor Keijman en Heemstra wacht er volgende week nog een mooi toetje, want ze krijgen een wildcard om mee te mogen doen aan de Rijkse iT Super Final, waaraan lokale en landelijke toppers meedoen met een A t/m C-licentie. Onder meer voormalig eredivisionisten Emanuel Martins Ferreira en Frank Hollak zijn hierbij van de partij, net als Sanne de Hoop, die vandaag met haar team het landskampioenschap bij de dames won. Zij zullen de nodige tegenstand krijgen van Thomas Baart (Scyedam), het jeugdige talent Joel Nabarro (Tempo Team) en Peter van Iwaarden (SKF), die met zijn onorthodoxe spelstijl uitkomt in de eerste divisie. Verder geven namens Red Star uit Goirle Vincent van Kuijck en Monique Posthuma acte de présence en natuurlijk zijn ook de lokale toppers Sören de Witte (TTC Middelburg) en Jeroen de Heide (Arnemuiden) present.