03-02 Comeback van Max en matchpoints in Matchpoint

door | 9 februari 2023

Gisteravond speelden er twee teams thuis in Matchpoint. Team 2 nam op het op tegen TTC Middelburg 3, terwijl het derde acte de presence gaf tegen de ouwe rotten van Backhands 3. De avond stond vooral in de teken van de comeback van Max Vleugel. Het roekeloze tafeltennistalent van weleer werd de laatste jaren vooral met hippe brillen, flesjes bier of mooie klokkies gespot, maar maakte na vijf jaar weer zijn rentree in competitieverband. Samen met de ervaren tweedeklasser Marc Riemens (MC) en Jan Zwemer die vorige week zijn eerste winstpartij al meepakte in Hilvarenbeek, stond er een fris team aan de start. De mannen uit ’t Heike hadden met de gebroeders Surjosja en Pieter Lauwerijssen en de ouwe krijger Rein Giorgi echter een ervaren team van stal gehaald.

Daar kwam Max in zijn eerste wedstrijd tegen Surjosja meteen achter. Hij won nog wel een game, maar moest toch vrij kansloos zijn tegenstander feliciteren. Tegen Giorgi moest Max ver gaan maar pakte hij wel de winst, tegen Pieter Lauwerijssen bleef hij kansloos. Jan Zwemer pakte een gamepje mee tegen Pieter Lauwerijssen, bleef tegen broer Surjosja volledig kansloos, alleen had er tegen Giorgi meer in gezeten. Na een 11-5 winst in de eerste game ging uiteindelijk de Zwitserse Brabander met 12-14 7-11 en 9-11 met de winst aan de haal. Marc Riemens begon goed getraind aan de competitie en won zijn eerste wedstrijd van Giorgi, verloor in vier games van Pieter Lauwerijssen en ging er in zijn laatse wedstrijd tegen Surjosja eens goed voor staan. Na 11-9 winst volgden een 14-16 en 6-11 verlies. Het publiek veerde bij een 11-7 winst in de vierde game weer op, maar Riemens moest toch de winst met 8-11 aan Lauwerijssen laten. Eindstand 2-8 en de achtervolging zal de komende weken moeten worden ingezet.

Team 2, zelfbenoemd kampioenskandidaat, had vorige week al de eerste steekjes laten vallen tegen de mannen van Hotak. Nog altijd zonder Kleine P die deze weken op kiteboard over de Zuid-Afrikaanse zeeën vliegt, maar met Akki, Steve en Schuurman nam het team het op tegen de jeugdige hoofdstedelingen Akkerman, Van der Mark en Steijn. Schuurman speelde zijn eerste wedstrijd een spannende vijfgamer, waarin hij Akkerman moest feliciteren. Zoals we Schuurman kennen onderging hij dat allemaal zeer gelaten. Ook tegen Jesse Steijn waren de games stuk voor stuk spannend, maar vielen de meeste wel in het voordeel van Steijn junior uit. In zijn laatste wedstrijd stelde Schuurman met een 3-0 overwinning op Niels van der Mark orde op zaken.

Steven Klijn, die zijn debuut maakte als basisspeler in het tweede team had in zijn openingswedstrijd niks in te brengen tegen Van der Mark. In zijn tweede wedstrijd gooide hij echter de schroom van zich af en stuurde hij met 11-6 in de vierde game Akkerman naar huis. Tegen Jesse Steijn bleef het bij gamewinst. Akki won na spannende en minder spannende games met 12-10 in de vierde game van Steijn, had geen enkele moeite met Niels van der Mark, maar dolf in zijn laatste wedstrijd verrassen het onderspit tegen Jesse Akkerman, een duur grapje dat hem welgeteld 63 ELO-punten, maar vooral een punt minder in het eindresultaat kostte.

Over dure grappen gesproken, vorige week liet het duo Schuurman/De Gier na een 2-0 voorsprong in games (en een 10-6 voorsprong in de vijfde game) het na om de winst te pakken tegen het Hotak-dubbel. Een paar sessies bij de psycholoog deze week moesten het tij keren. Hoewel de Arnemuidse mannen dit keer terugkwamen van een 2-1 achterstand ging de vijfde game na opnieuw matchpoints met 11-13 verloren. Eindstand 4-6. Volgende week is het Markiezaat de tegenstander, tijd om een keer wat matchpoints in Matchpoint te gaan verzilveren. De avond werd afgesloten met een overheerlijke partij niet-veganistische snackjes.